Auton entisöinti

Entisöinti alkoi purkamalla auto jokseenkin täydellisesti. Autossa on erillinen kori, joka nostettiin pois rungolta. Rungosta irroitettiin kaikki alustan osat jotka kunnostettiin irrallaan. Itse runko oli varsin hyvässä kunnossa, ruostevaurioita jouduttiin korjaamaan ainoastaan muutamasta kohdasta. Tämän jälkeen runko hiekkapuhallettiin ja maalattiin. Runkoon kiinnitettiin siitä irroitettuja alustan osia sitä mukaa kun niitä saatiin kunnostettua. Moottori on porattu ja siihen on laitettu uudet laakerit, männät ja muita pienempiä osia. Rungon valmistuttua rullaavaan kuntoon voitiin siirtyä korin kimppuun. Korista riisuttiin kaikki irroitettavissa olevat osat irti ja kori kiinnitettiin pitkittäiseen vartaaseen, jolloin ruostevaurioiden korjaus kävi näppärämmin kun korin sai helposti käännettyä työkohteen kannalta parhaaseen asentoon. Loppujen lopuksi korin ruostevaurioiden korjaamiseen kului noin 7 neliömetriä peltiä. Esimerkiksi molemmat kynnykset, kaikkien neljän oven alareunat, tavaratilan lattia sekä kattoluukun vesikaukalot korjattiin kokonaan uudella pellillä. Ruostevaurioiden korjaamisen jälkeen kori hiekkapuhallettiin ja pohjamaalattiin.

Starting the journey to paint shop

Tämän jälkeen kori nostettiin kunnostetun rungon päälle ja maalauksen pohjatöiden tekeminen aloitettiin. Pohjatöitä olikin runsaasti laajoista peltitöistä johtuen. Lopulta runko ja sen päällä oleva tyhjä kori voitiin viedä maalaamoon.

Fresh paint

Maalauksen jälkeen koriin alettiin kiinnittää kunnostettuja tai uusia osia. Verhoilu on tehty itse alkuperäisiä materiaaleja käyttäen. Uuden kattoverhoilun kiinnittäminen vaati kärsivällisyyttä, sillä se on kiinnitetty koriin muutamalla sadalla pienellä naulalla. Penkkien verhoiluun kului kolme vuotaa nahkaa. Kojetaulun puuosat kunnostettiin ja lakattiin uudelleen ja korin kromiosat on uudelleen kromattu. Entisöinti aloitettiin vuonna 1990 ja auto saatiin rekisteröityä museoajoneuvoksi vuonna 1996. Koko entisöinti on tehty siten että mahdollisimman paljon töistä on tehty itse. Ainoastaan korin maalaus, osien sinkitys ja kromaus sekä moottorin koneistukset on teetetty ammattilaisilla.

Jaguar at Katajanokka, Helsinki, summer 1995

 

Image Gallery Tree

JoomlaStats Activation